Jesteś w strefie
dla pacjenta

Zarejestruj paragon
Katalog produktów Futuro™
Mapa Fizjoexpertów Futuro™

Zapobiegaj
Rehabilituj
Trenuj

Trenuj

Trenuj nawet w... ŚWIĘTA!

Tradycyjnie, siedząc przy stole celebrujemy różne uroczystości: święta, imieniny, urodziny. Tymczasem to najgorszy „prezent” dla stawów. Oczywiście poza uroczystymi momentami, każdy codziennie spędza sporo czasu siedząc na krześle. To pierwsze przyzwyczajenie, które można i warto zmienić.

Każde częste i długotrwałe „zamrożenie” ciała w jednej pozycji (zwłaszcza siedzenie), powoduje usztywnienie mięśni i zastyganie „smarowideł” pomiędzy różnymi warstwami organizmu. Przykładem są nie tylko stawy, ale przede wszystkim współtworząca je powięź, przez którą przechodzą naczynia krwionośne. Jeśli i ona „zastyga”, przepływ krwi może być dotkliwie utrudniony, zaś niedokrwienie tkanek spowoduje ból, np. dolnego odcinka kręgosłupa. Kiedy już dobrych kilka godzin ciągle siedzisz w tej samej pozycji, wrażenie „bólu pleców” jest sygnałem, alarmującym o deficycie ruchu. Ciało bowiem zaczyna krzyczeć głośno i wyraźnie: „zmień pozycję!”. Wtedy wstań na chwilę i...

  1. Poprzeciągaj się, w taki sposób jak każdego ranka, kiedy wstajesz z łóżka
  2. Zaproś babcię, wujka i wiecznie spragnione ruchu dzieci na wspólny spacer.
  3. Zawiśnij na chwilę (jeżeli masz na czym), by rozciągnąć tułów i wydłużyć skompresowany kręgosłup. Spacer zwiększa szansą znalezienia miejsc, w których można „zwisać”, np. trzepak, plac zabaw, gałęzie drzew. Jeśli nie czujesz się pewnie w takiej pozycji, po prostu chwyć coś rękoma i pozwól im się wydłużyć (przy okazji, najlepiej głośno ziewając).
  4. Poskręcaj kręgosłup w różne strony lub „zamień się w wodę” i pofaluj nim angażując wszystkie kręgi po kolei.
  5. Usiądź na ziemi i sprawdź, jak dużo różnych pozycji możesz przyjąć (przy czym zamieniaj je płynnie, jakby rozprowadzając „organiczny smar” wewnątrz stawów).
  6. Spędź kilka minut siedząc w tzw. przykucu. Przyjmując tę nieco dziwną pozycję, możesz usprawiedliwić się przed bliskimi, np. pilnowaniem prezentów pod choinką. Jeśli takie ćwiczenie jest zbyt trudne, spróbuj zwinąć się w kulkę, trzymając kolana blisko do tułowia.
  7. Wykonuj każdą pracę w innej pozycji niż siedząca, np. zabierz się za zmywanie naczyń. Możesz też je wycierać... tańcząc!

Jednak kiedy wiesz, że nie możesz skorzystać z powyższych pomysłów, przykładowo z powodu zmian zwyrodnieniowych, czy innych dolegliwości stawów, nie zwlekaj, tylko od razu zgłoś się do fizjoterapeuty.

Kilka rad:

  • Być może powrót do aktywności fizycznej ułatwi zakładanie na kolana czy kostki opasek i stabilizatorów marki FUTURO™.
  • Przy bólu nadgarstków, utrudniającym zmywanie i wykonywanie innych „mokrych” zadań w kuchni oraz łazience, sprawdza się wodoodporny stabilizator nadgarstka marki FUTURO™. Jest on nie tylko dobrym wsparciem „od święta”, ale i na co dzień.
  • Jeśli cierpisz z powodu bólu odcinka lędźwiowego kręgosłupa i podejrzewasz, że przyczyną jest przeciążenie, pomyśl o pasie lędźwiowym stabilizującym kręgosłup marki FUTURO™.
  • Pamiętaj też o odpoczynku, dzięki któremu szybko pozbędziesz się bólu stóp, kolan czy nawet całych nóg. Jeśli czujesz, że ból właśnie się zaczyna, połóż się z uniesionymi do góry nogami (wyżej niż poziom serca) i chwilę poruszaj czy też „potańcz” nimi w powietrzu.

Ciało nie lubi stagnacji

Prawidłowe funkcjonowanie organizmu zależy od systematycznego i jednocześnie różnorodnego ruchu. Ciało oczekuje, że nieustanne poruszanie będzie regułą, zaś odpoczynek stanie się wyjątkiem. Niestety, na co dzień mamy do czynienia z sytuacją odwrotną, gdyż siedzący tryb życia zakorzenił się już na dobre w naszej kulturze. Stąd najlepsze, co możesz zrobić, to ograniczać czas spędzany w pozycji siedzącej, np. poprzez wstawanie i robienie przerw. O ile przy świątecznym stole takie zadanie jest wykonalne, o tyle gdy masz różne obowiązki (nauka, praca), bywa prawdziwym wyzwaniem.

Zatem „jak żyć”?

Przede wszystkim, ciągle zmieniaj sposób, w jaki siedzisz! W tej pozycji możesz dodatkowo ruszać się (np. wyginać ciało). Możesz też zastąpić zwykłe krzesło takim, które ma niskie siedzisko lub siadać na podłodze czy ziemi. Liczba pozycji, jakie możesz przybrać siedząc, czyli liczba ustawień stawów względem siebie, jest niezliczona! Przykładowo: siedzenie w głębokim przysiadzie (tzw. przykucu), typowe dla małp człekokształtnych, które było powszechne w zamierzchłych czasach, kiedy człowiek funkcjonował w społeczeństwach łowców-zbieraczy. Dzisiaj spotyka się je rzadko i tylko w niektórych nowoczesnych kulturach, np. w Japonii. Niestety zachodnie społeczeństwa zdominowały krzesła, a siedzenie na nich stało się najczęściej wybieraną pozycją, także odpoczynkową. Pozbawiło to nas możliwości pielęgnowania mobilności, naturalnie kształtowanej przez siedzenie na ziemi. Jak zatrzymać i odwrócić ten proces? Każdego dnia stopniowo ograniczaj czas spędzany statycznie na krześle, wykonując w tej pozycji dodatkowe ćwiczenia, które powoli zamieniaj na rutynowe ruchy. Nie zwlekaj, zacznij już dziś!

Powrót do artykułów

ZAPOBIEGAJ

NATURA – jak do niej powrócić?

PRZECZYTAJ

REHABILITUJ

Wrócić do aktywności po urazie

PRZECZYTAJ