Jesteś w strefie
dla pacjenta

Zarejestruj paragon
Katalog produktów Futuro™
Mapa Fizjoexpertów Futuro™

Zapobiegaj
Rehabilituj
Trenuj

Trenuj

AKTYWNOŚĆ FIZYCZNA A PRACA MÓZGU

Przedłużające się podwyższenie poziomu hormonów stresu ma negatywny wpływ na nasz organizm. Jedną z najdoskonalszych odpowiedzi na nadmierny stres jest ruch. Co jednak, gdy ogranicza nas strach przed bólem lub przewlekły ból spowodowany napięciem danej okolicy ciała – z pomocą przychodzą produkty ortopedyczne takie, jak stabilizatory i opaski marki Futuro™. Powrót do aktywności fizycznej to lepsze samopoczucie i wydajniejsza praca mózgu.

Żyjemy w czasach nadmiaru bodźców, przez co jesteśmy zmuszeni do życia w napięciu. Musimy stale przystosowywać się do zmian, być zawsze gotowym, żeby zareagować na każdą nieprzewidzianą i zaskakującą sytuację. To generuje w naszym życiu stres i sprawia, że wobec mnóstwa spraw przyjmujemy postawę „walcz” lub „uciekaj. I choć tego nie zauważamy, to nasz organizm silnie i negatywnie to odczuwa.

Jak działa stres?

Na stres nasz organizm reaguje całą kaskadą działań: pobudzeniem układu współczulno-nadnerczowego (SAS), wzrostem wytwarzania adrenaliny i noradrenaliny, co wzmaga reakcję układu krążenia, zwiększając przepływ krwi do mięśni oraz aktywność umysłową i fizyczną. W prostych słowach - wszystkie te działania przygotowują nas do natychmiastowej reakcji, włączając nam system „walcz” lub „uciekaj”. W drugiej, nieco opóźnionej fazie reakcji na stres, wydzielają się inne hormony: kortykoliberyna, argininowazopresyna, hormon adrenokortykotropowy i kortyzol. Stres, który jest bardzo pomocny w mikrodawkach (w końcu jest jedną z funkcji, która ma nam pomóc przetrwać a kortyzol ma działanie przeciwzapalne), może jednak być bardzo szkodliwy, kiedy jest go za dużo i kiedy nic z tym nie robimy. Przedłużające się podwyższenie poziomu wszystkich tych hormonów stresu prowadzi do zmęczenia, problemów ze snem, pamięcią, osłabionej koncentracji, a z czasem do rozwoju różnego rodzaju zaburzeń, w tym depresji i stanów lękowych1-4.

Czy można walczyć ze stresem?

Prawda jest taka, że mamy bardzo duży wpływ na działanie naszego organizmu, w tym na wydzielane neuroprzekaźniki i hormony. Możemy panować nad fizjologią naszego mózgu poprzez styl życia jaki prowadzimy, to co myślimy o sobie i o świecie.
Jedną z najdoskonalszych odpowiedzi na nadmierny stres jest ruch. Regularny ruch ma wpływ nie tylko na samopoczucie i zdrowie naszego ciała, ale także na nasze zdrowie psychiczne. Osoby aktywne fizycznie są mniej podatne na depresję, doświadczanie zaburzeń lękowych, a także mają lepszą jakość snu7-10.

Jak ruch wpływa na umysł

Poruszanie się – w każdej dawce i w każdej formie (trening, tańczenie) – ma ogromy wpływ na nasze życie. Możemy nim zdziałać wiele dobrego dla naszego umysłu i ciała.
Ruch pomaga obniżyć poziom hormonów stresu, jednocześnie wpływając na podwyższenie stężenia dopaminy, serotoniny oraz endorfin – wszystkie potocznie nazywane są hormonami szczęścia6.
Ale to nie wszystko! Ruch ma dużo większą moc. Regularny, umiarkowany ruch prowadzi do zwiększenia przepływu krwi. Stres jednak też wpływa na przepływ krwi. Różnica jest taka, że podczas reakcji stresowej krew z narządów wewnętrznych przesuwana jest do mięśni, natomiast umiarkowany ruch sprawia, że ciało i umysł wchodzą w tryb „odpoczywaj”, a krew przesuwana jest do narządów wewnętrznych. To jest sygnał dla organizmu: „rozpocznij regenerację”. Ruch przyczynia się do lepszego zaopatrzenia mózgu w tlen i niezbędne składniki odżywcze. Aktywność fizyczna poprawia funkcjonowanie poznawcze (czyli mi.in. uwagę, pamięć, percepcję), wpływa pozytywnie na koncentrację, pamięć wzrokowo-przestrzenną oraz funkcje werbalne (rozumienie, poprawne wysławianie się i uczenie się słów w języku obcym); zwiększa produkcję cząsteczki zaangażowanej w procesy uczenia się i zapamiętywania (zwanej BDNF, ang. brain derived neurotrophic factor), wpływa na powstawanie nowych komórek nerwowych (neurogeneza) i wzmaga odporność na infekcje5,8.

W jaki sposób zastosowania opasek i stabilizatorów może wpłynąć na redukcję poziomu stresu?

Nadmierny stres, czyli przewlekły stan pobudzenia układu współczulnego może wynikać nie tylko z bodźców pochodzenia zewnętrznego, ale także w wyniku sumowania się sygnałów wewnętrznych. Należą do nich m.in. strach przed bólem lub przewlekły ból, a także napięcie danej okolicy ciała. Podobnie - lokalna sztywność mięśniowa lub stawowa, czyli reakcja obronna np. po urazie. W takim przypadku warto podjąć działania zmierzające do ograniczenia bodźców wewnętrznych. Z pomocą produktów ortopedycznych takich jak opaski czy stabilizatory marki Futuro™ zwiększamy poczucie bezpieczeństwa ruchowego. Stabilizator chroni i zapewnia podparcie odciążając staw. Poprzez utrzymanie odpowiedniej temperatury tkanek, uelastycznia je, tym samym zmniejszając odczucia bólowe. Opaska uciskowa dzięki delikatnej kompresji będzie wspierać właściwe ukrwienie okolic uszkodzenia11, umożliwiając szybsze gojenie się tkanek po urazie.
Dlatego jeśli zdarzyło się, że masz kontuzję, to zapytaj w aptece farmaceutę lub swojego fizjoterapeutę o dobór opaski lub stabilizatora. Dzięki produktom ortopedycznym marki Futuro™, dobranym w oparciu o wiedzę na temat kompleksowego funkcjonowania organizmu każdy ma szansę uporać się z urazem a także radzić sobie na co dzień z przewlekłymi schorzeniami układu ruchu. Sprawdź gdzie na mapie Polski fizjoterapeuci szkolą się z zastosowania produktów Futuro™. Te i inne informacje znajdziesz na stronie www.fizjoexpertfuturo.pl.

Szybszy powrót do aktywnego życia pełnego ruchu, to pozytywny wpływ na samopoczucie. Kiedy doświadczasz mniej stresu, to lepiej odpoczywasz, a tkanki łatwiej się goją. Poruszać się, wyjść na słońce, spotkać się z ludźmi – to najlepiej wpływa na regulację wewnętrznych układów biologicznych, w tym także lepszą pracę mózgu, serca, układu oddechowego i pokarmowego – i tworzy poczucie szczęścia.

Ruszaj się i bądź szczęśliwy!


1. Landowski J. Neurobiologia reakcji stresowej. Neuropsychiatria i Neuropsychologia 2007; 2(1): 26–36.
2. Grygorczuk A. Pojęcie stresu w medycynie i psychologii. Psychiatria 2008; 5(3): 111–115.
3. Beszczyńska B. Molekularne podstawy zaburzeń psychicznych wywołanych stresem. Postępy Higieny i Medycyny Doświadczalnej (online) 2007; 61: 690–701.
4. Sowa J, Hess G. Stres a plastyczność mózgu. Wzechświat 2015; 116(1-3): 15–21.
5. Ziemba AW. Rola aktywności ruchowej w zapobieganiu zaburzeniom poznawczym. Aktualności Neurologiczne 2014; 14(3): 175–180.
6. Zieliński M, Bąk D, Charłusz-Zasiewska M. Zeszyty Naukowe KSW 2017, XLV: 155–168.
7. Fox KR. The influence of physical activity on mental well-being. Public Health Nutrition 1999; 2(3a): 411–418.
8. Gieroba B. Wpływ aktywności fizycznej na zdrowie psychiczne i funkcje poznawcze. Medycyna Ogólna i Nauki o Zdrowiu 2019; 25(3): 153–161.
9. Nabkasorn C at al. Effects of physical exercise on depression, neuroendocrine stress hormones and physiological fitness in adolescent females with depressive symptoms. European Journal of Public Health 2005; 16(2): 179–184
10. Dinas PC. Effects of exercise and physical activity on depression.  Irish Journal of Medical Science 2010; 180(2): 319–25.
11. Bisset LM, Vicenzino B. Physiotherapy management of lateral epicondylalgia. Journal of Physiotherapy 2015; 61: 174–181.

Powrót do artykułów

ZAPOBIEGAJ

NATURA – jak do niej powrócić?

PRZECZYTAJ

REHABILITUJ

Wrócić do aktywności po urazie

PRZECZYTAJ
×